Varberg Summer Horse Show

Förra året satt jag på läktaren och var helt tagen av den grymma arenan på Håstens idrottsplats (där jag spelade fotboll i skolan) och tänkte att "här SKA jag rida nästa år".
Det kändes väldigt långt borta, jag hade en häst som knappt var ridbar och med en väldigt osäker framtid och i magen låg ett litet litet hallon som nästan ingen visste om... Men där och då började jag drömma om att få rida där en dag=)
 
Ett år senare blev det verklighet♥
 
Jag har ju inte skrivit nåt om mina tidigare tävlingar i sommar, här kommer det i korta drag:
 
Först var jag ute på en Pay and Jump i Eksätra, då hoppade jag 90cm och 1m. I 90cm var vi felfria och i 1m rev han ett hinder.. Jag var superglad! Känslan var bra och det var det jag var ute efter=)
 
Den 10/7 tävlade vi i Hylte, 1m och 1,10m.
I första klassen var vi felfria och vi kom på 7:e plats=) I andra klassen rev han ett hinder men även här var känslan bra och framförallt kändes det inte för högt. Vi hade inte hoppat så högt sen förra våren tror jag....
 
Och nu i Varberg så startade jag 1,10m i måndags och 1,10m i tisdags.
Jag var beredd på att det skulle vara stort och svårt, det var ju dessutom en regional tävling, då bygger de gärna lite större och mer tekniskt...
 
Målet första dagen var att ta oss runt. När jag gick banan så insåg jag att han kanske inte ens hoppar första hindret, kanske skulle han bli så rädd för all reklam och alla blommor att han inte alls ville vara med?
Han kändes fin på framhoppningen och väl inne på banan så passade jag på att rida utmed sargen och rida några linjer mellan hinderna innan det var min tur för att visa han lite vad som komma skulle, han tog det ganska piano ändå=)
 
När det väl var vår tur så satte jag upp en bra galopp och tänkte mycket på att han bra galopp genom svängarna och släppa handbromsen, hitta framåtlägen hela tiden. Ettan och tvåan gick bra, vi kom bra på trean men i luften fick han plötsligt syn på hindret och hoppade tokigt och tappade ryggen så det rev han, fyran gick fint sen rev han utsprånget i kombinationen, även där för att han var spänd, resten av banan gick bra och jag var ändå nöjd när vi var klara=) Det var överlag en bra runda, det flöt på bra och han hade bra bjudning hela tiden... En sak som inte fungerade bra var galoppen, landade ofta i fel galopp och han är ingen hejjare på byten...
 
Dag två då, gör om gör rätt! Han kändes ännu bättre på framhoppningen, var pigg och framåt och hoppade jättefint=)  Banan kändes större och svårare än dagen innan tyckte jag när jag gick den, men hade bestämt mig för att gå in och rida för allt jag har och försöka ha roligt och njuta av att rida på den fina arenan som jag drömt om så länge...
 
Och vi gjorde det, vi var felfria! Jag var inte beredd på att gå till omhoppning så jag hade inte riktigt bestämt vilka vägar jag skulle rida så det gick väl inte så snabbt som det hade kunnat göra men ändå, så jäkla nöjd! Jag startade som nummer 46 och gick in på en 5:e plats och när alla 77 hade ridit så slutade jag på en 13:e plats av 20 placerade, såå jävla glad för den rundan och den placeringen=) Det är nog ändå det bästa vi har gjort=) Och känslan var fantastisk♥
 
Inte var dag man får rida på en arena av internationella mått=)
 
Vi hittade bra platser på läktaren, där såg man både framhoppningen och tävlingabanan, vi orkade dock inte sitta där så länge, det var typ 40 grader i måndags...
 
Guldpälsen i sin stooora rosett när vi kommit hem♥
 
På framhoppningen igår
 
Väntar på att få komma in på banan
 
Framhoppning i måndags
 
♥♥♥
 
Paniiik! Här har jag gått banan i måndags och hade lite smått panik när jag försöker memorera den, det var många hinder plus att det stog en massa andra hinder som inte var med, det underlättar ju inte.... Men den fastnade till slut=)
 
Det var det hela, summa summarum = Jag är supernöjd och glad =)
 
Man får ju mersmak och vill ut och tävla varenda helg nu men jag får hålla mig, vill inte överanstränga honom så nu blir det lugnt några veckor och den 28/8 har jag faktiskt anmält oss till vår första dressyrtävling=/ Ett måste inför vår debut i fälttävlan i september som är vårt nästa stora mål iår=)
 
Tusen tack till mamma som hjälpte mig i måndags och till Madde som hjälpte mig igår och som dessutom tog hand om Maj♥
 
 
 

Kommentarer:

1 Jessica:

Hej! Jag sökte lite på nätet efter boxplats vid glommen, tänker då egentligen hoppcentrum o din blogg kom upp med ett inlägg att du flyttade dit. Vet inte om du står kvar eftersom det var ett tag sen. Försökte gå in på deras hemsida, men den ser lite knas ut. Det jag undrar är om du vet vem man kan kontakta o ett nummer?
Tänkte åka ner med min häst en torsdag-söndag lite senare i september då min sambos föräldrar har hus precis intill där i stort sett o hade velat ha med min häst ner o galoppträna i vattnet lite :)
Du får gärna maila svar om du vill:) tack på förhand! Mvh Jessica

Svar: Men gud! Såg ditt meddelande nu.... Haha, var ett tag sen jag var inne på bloggen! Det är förstås för sent nu, men hör av dig igen om du fortfarande vill ha ett nummer till Jeanette som äger Hoppcentrum. Jag står inte kvar där längre och de tar inte emot inackorderingar nu men jag tror att man kan komma dit och vara några dagar med hästen för träning=)
Julia

Kommentera här: