Vardagsdramatik och hoppträning

Igårkväll när vi hade varit på vattenmöte (ja, vi har en vattenförening och vi har möte en gång per år=) så skulle jag ta in hästarna och tänkte passa på när vi ändå gick förbi hagen, det går säkert bra utan grimma tänkte jag, Gillis springer alltid lös och det är aldrig några problem, men Schackis lyckades ta sig loss från mig och de stack ut på åkern framför huset, jag sprang snabbt in i stallet och hämtade en havrehink och ut igen och lockade på dom...
 
Men dom var för uppspelta så dom stack iväg och sprang ut på vägen... Panik! Vad fan gör jag nu? Vi tog bilen och letade efter dom men såg inte till dom, så vi körde hem igen och kollade om dom mirakulöst hade sprungit in i stallet men där var ju tomt såklart så jag tog bilen igen, då hittade jag dom på en åker lite längre ner, där sprang dom som idioter, jag fick nästan tag på Gilectra men då vände dom och stack igen, återigen ut på vägen..
 
Då ringde jag Simon i ren panik/chock och sen körde jag iväg och försöke hitta dom igen, men dom sågs inte till, plockade upp Simon sen körde vi längre ner på vägen, inga hästar syntes till så jag stannade och samlade mig och ringde polisen så dom skulle gå ut med ett trafikmeddelande att det springer lösa hästar på Sibbarpsvägen..
När jag pratar med polisen så får SImon syn på hästarna, de sprang på en åker så vi körde till ett annats ställe och gick ut och kollade, då kom dom gåendes på vägen och var lätta att fånga in, lagom trötta...
 
Tack gode gud att de klarade sig, inga sår hade dom heller..
Sen var det bara att promenera hem med dom i mörkret, regnet och stormen i några kilometer.... Nej, jag var inte jättenöjd på dom just då..
 
Det var för övrigt andra gången på mindre än en vecka som jag ringde polisen, förra torsdagen när jag körde till jobbet så låg det ett påkört råddjur mitt i vägen så jag var tvungen att stanna när jag fick mötande för att inte köra på det.. Mig veterligen ska man anmäla till polis när man kör på ett råddjur men det hade uppenbarligen inte denna föraren gjort, inte ens flyttat det ur vägen.. Jag ringde iallafall och då var vägverket på väg och skulle flytta det..
 
Hoppningen idag då! Idag var jag mer taggad och skärpt så det gick mycket bättre=) Jag fick en spänstig och fin galopp på honom på uppvärmningen, det hade jag ju problem med sist..
Vi började med att travhoppa, först ett hinder i höger varv, landa i vänster galopp, bryta av och sen hoppa ett hinder till och landa i höger galopp.
 
Sen hoppade vi en linje med räcke in - 3 galoppsprång - oxer - 3 gaoppsprång - räcke ut, varannan gång i höger varv, varannan gång i vänster, i högervarvet hade jag svårt att få honom att landa i höger galopp så det ska jag träna mer på..
 
Sen hoppade vi lite annat ( är himla trött nu så jag orkar inte vara så utförlig )..
Det gick bra idag iallafall, fick mycket beröm för galoppen och min ridning och det kändes också väldigt bra idag, avslappnat men spänstigt=) Kul!
 
Päls har gjort livet ganska surt för mig de senaste dagarna, i måndags morse ställde han sig på mina tår, igår hade det sämsta ridpasset på länge + hans lilla äventyr på kvällen, men idag skötte han sig fint iallafall, nu ligger han nästan på plus igen=)
 
Nu ska jag stänga ner för idag, sov gott♥

Kommentera här: