Hoppträning och så

Oj vad tiden rinner iväg!

Tänkte börja med  att berätta om hoppträningen förra veckan, premiärträningen!

Jag var ensam om att träna den tiden så jag började att rida fram honom lite och han var riktigt fin, framåt och lyhörd=)
När jag travade där i min ensamhet så hör jag plötsligt det numera välkända ljudet "klick--klick--klick--klick"
Jag som har trott att mitt knä inte klickar när jag rider.. Men nu verkar det inte bättre än att det gör det=/

Jaja, det gör inte ont iallafall, man får vara glad för det=)
Som uppvärmning började jag att rida på en volt med 4 cavalettibommar (bommar som ligger på låga stöd, ca 30-40cm höga) med 3 galoppsprång emellan och sen skulle jag rida på 4 galoppsprång, alltså samla ihop honom ganska mycket.. Det var väldigt jobbigt både för mig och hästen=) Det som jag tycker är svårt är att samla ihop honom och samtidigt hålla igång galoppen.. Jag tar gärna lite mycket i tygeln och glömmer av att använda benen så ibland gick han tom på 5 språng, vilket var för mycket..

När jag gjort detta i bägge varven och vi till sist lyckades få ett jämnt flyt i det hela så blev det en liten bana..
Började på 3 cavaletti på ena långsidan, där red jag ganska mycket fram på 2 språng emellan, sen samla ihop han igen på volten, 4 språng emellan, hålla samma rytm ut på andra långsidan, där låg 4st bommar på marken med ett väldigt kort mellanrum, där gällde det verkligen att hålla tungan rätt i mun för att inte tappa galoppen eller att ta flera bommar i samma språng... Sen var det framåt som gällde igen, upp på diagonalen stog en oxer med en galoppbom framför, där jag skulle få in ett språng mellan bommen och hindret..

Detta fick jag göra några gånger innan allt klaffade..

Sen körde jag samma bana men la till ett räcke på diagonalen i andra varvet, även där låg en galoppbom framför och där skulle jag få in två språng, lite framåt..

"Du måste bli bättre på att växla" Det var ju det hela denna övningen gick ut på, att hitta växlarna.. Det är svårare än man kan tro att rida framåt och sen ta tillbaka och sen rida framåt igen...

Över lag tycker jag att vi skötte oss fint, vi har fortfarande lite problem med galoppombyten, men jag märker på han att han vet vad han borde göra nu, sen att han inte alltid får till det, det är en annan sak, men vi tränar iallafall=)
Han höll på att hoppa mig ur sadeln ett par gånger på oxern, jäklar vad han kan hoppa när han vill=) Känns bra att vi fortfarande kan=)

Denna veckan blir det ingen träning men nästa vecka ska vi göra ett nytt försök=)

För övrigt är jag så himla nöjd med hästen nu, han har blivit en fröjd att rida=) Jag har börjat ge han mer tid att värma upp sig och slappna av.. Jag jobbar han mycket i skritten sen gör jag lite skritt-travövergångar och då brukar han slappna av ganska snabbt=) Igår t ex var det tre andra hästar i ridhuset men han var fortfarande väldigt fokuserad på vad han skulle göra och sprang inte bara och spände sig.. Min fina fina häst=)

I torsdags var jag och min underbara syster Madde på Göteborgs Horse Show=) Kollade lite på 1,40-hoppningarna, gick på mässan, lyssnade på värdefulla tips från Ludger Beerbaum på hans clinic och kollade på duktiga juniorer i Morgondagens Vinnare=) Tack bästaste du=)

Det var det hele=)

image descriptionÄlskade hästen (och Signe=)

Kommentarer:

1 Maddah:

Jag föredrar automat framför manuell låda=)

Tack själv fina du det var en mysig dag för bara dig och mig.

Pållen din är alldeles underbart söt å mysig.



kram kram

2 Ullrika:

Du är så otroligt duktig! Mattias frågade häromdan hur högt du hoppade och jag höftade till med "åtminstone 1.20" och han blev med all rätt hur imponerad som helst!



Fin är han också hästen, att se på. Roligt att han är fin att sitta på mä!



Krams!

3 Julia:

Tack Gullisar=)

Vet dock inte om jag är så himla duktig, jag har en snäll och duktig häst som av någon anledning litar på mig=)

Och så har jag en superskicklig tränare, då blir det till slut ganska enkelt=)



KRAMS

Kommentera här: